نقد تبلیغات: من نیازم اینا رو نخوردنه! ـ درباره‌ی تیزر بحث‌برانگیز تن ماهی ایلیکا

تیزر تبلیغاتی یک کنسرو ماهی این روزها دردسرساز شده است؛ یکی از برندهای تولیدکننده‌ی کنسرو ماهی با استفاده از یک ترانه‌ی قدیمی از فریدون فروغی (که دیگران هم آن را خوانده‌اند)، و مطلع مشهور و محبوب «من نیازم تو رو هر روز دیدنه» آگهی طولانی‌ای ساخته است که در آن پدر خانواده که گویا هنردوست هم هست و با قوطی‌های کنسرو ماهی چیزهایی خلق می‌کند، همسر و دو بچه‌اش را در وعده‌ی غذایی با تن ماهی شریک می‌کند.
از دیدگاه تصویری، این تیزر در خانه‌ای پر از رنگ و نور ساخته شده است و مرد با لباس رایج تیپ هنرمندها با شور و شادی برای تن ماهی شعر می‌خواند؛ هوادارن خواننده‌ی فقید از استفاده‌ی ابزاری این تیزر از آن ترانه‌ی مشهور آزرده‌خاطر شده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی به آن تاخته‌اند. قضاوت درباره‌ی تاثیر این تیزر به زمان بیشتری احتیاج دارد.
اما از دیدگاه تبلیغاتی، به نظر شخصی من این تیزر یک آگهی موفق بود؛ چرا که دست‌کم نخستین هدف تیزر را که دیده شدن و در ذهن‌ها ماندن بود، در همین زمان کوتاه توانست محقق کند؛ گیرم که عده‌ای از مخاطبان آن از این برند رنجیده باشند، اما به نظرم متفاوت بودن ساختار تیزر، رنگ‌های خوب و تصویرهای حرفه‌ای و از همه مهم‌تر فضای شادی که استفاده از ترانه و عناصر آشنا برای مخاطب می‌سازد، تیزر موفقی را ساخته است. ممکن است بگویید تکلیف آن دلخورها چه می‌شود؟ حقیقت آن است که دلخورها درصد بالایی از مخاطبان این تیزر را تشکیل نمی‌دهند؛ اگرچه تیزری ایده‌آل است که بتواند کسی را دلخور نکند.
استفاده از عناصر آشنا و مشهور، اگر عناصر محبوب عده‌ای خاص باشد، تهدیدها و فرصت‌هایی خواهد داشت؛ چند سال قبل و به روال بسیاری از تیزرهایی که از کلیشه‌ی زنان برای تصویر کار کردن در خانه استفاده می‌کنند، تصویر زنی که لباس‌های چرک را در تشتی بزرگ چنگ با سختی و غم چنگ می‌زد و بعد با آمدن ماشین لباس‌شویی خوشحال و راضی بود، عصبانیت بسیاری از جریان‌هایی را برانگیخت که با این کلیشه‌ها و انگاره‌سازی‌های رسانه‌ای مخالف بودند.
تبلیغات بندبازی روی همین خط‌های قرمز متعدد هم هست؛ تبلیغات موفق باید بتواند در ذهن‌ها بماند و البته برای پیام خود محبوبیت ایجاد کند.

*از چند هفته قبل یک ستون هفتگی نقد تبلیغات را در روزنامه‌ی کسب و کار شروع کرده‌ام؛این متن در همان ستون در تاریخ سه‌شنبه هشتم بهمن ۱۳۹۲ منتشر شده است.

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد تبلیغات: من نیازم اینا رو نخوردنه! ـ درباره‌ی تیزر بحث‌برانگیز تن ماهی ایلیکا»

  1. با سلام
    برای من سوالات چندی ایجاد شده که میخواستم بپرسم:
    ۱- آیا خیلی از تبلیغاتی یا برنامه هایی که در نوروز یا ایام دهه فجر ساخته و پخش می شود و خیلی از خواننده های محبوب آن ور ابی را مسخره میکنند مخاطبان موضعگیری نمیکنند و حتی خوششان می آیند ولی راجع به این تیزر این همه عکس العمل منفی بوجود آمده؟
    ۲- عکس پرتره مونالیزه را همه یادمون هست که در اینترنت به طور مسخره در آوردنش. با ریش با چادر با ….. نقاش آن اثر داوینچی آیا معروف تر و یا مشهورتر نبود؟ چرا آن همه تبلیغ منفی نسبت به نقاشی را کسی زیر سوال نبرد؟
    با تشکر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.