ارائه‌ی مقاله در دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی

یکشنبه نهم تیرماه ۱۳۹۲، دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی در ایران برگزار شد؛ من هم مقاله‌ای درباره‌ی موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌ها ارائه کردم که در این‌جا می‌توانید فایل ارائه‌ی آن را ببینید.

———-

+ تسنیم: یک کارشناس ارشد تحقیقات در رسانه عنوان کرد: اولویت نداشتن فضای مجازی در بودجه های سازمانی
خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس ارشد تحقیقات در رسانه گفت: یکی از علل عدم رشد رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها، اولویت نداشتن فضای مجازی در بودجه‌های سازمانی است.
جلال سمیعی در دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی که صبح امروز در تالار ایوان شمس ،برگزار شد، اظهار داشت: موانع عدم حضور رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها شامل موانع سازمانی، موانع کاربران و موانع مشترک میان کاربران و سازمان ها است.
وی با اشاره به موانع سازمانی در این حوزه افزود: نبود سیاستگذاری شفاف حاکمیت درباره شبکه‌های اجتماعی، روشن نبودن تکلیف اینترنت در ایران، فیلترینگ و دسترسی دشوار، ترجیح مدیران به استفاده ویترینی از اینترنت، اولویت نداشتن فضای مجازی در بودجه های سازمانی و عرف مدیریتی ایران که با مبهم نشان دادن شیوه برنامه ریزی و عملکرد سعی در حفظ جایگاه خود دارند از جمله این موارد است.
این کارشناس ارشد ارتباطات همچنین گفت: در سال‌های گذشته روابط عمومی‌ سازمان‌ها مانعی برای دسترسی مخاطبان به مطالب درون سازمانی بود اما امروزه این دیدگاه متفاوت شده است.
سمیعی بیان کرد: روال کار آنلاین در بسیاری از سازمان‌های ما هنوز جا نیفتاده چرا که ذهنیت و ساختارها مناسب نیست به علاوه اینکه کاربران اعم از مدیران، کارمندان و افرادی که از بیرون به شبکه اجتماعی سازمان می‌پیوندند،عدم شناخت کاربرد و اهمیت شبکه‌های اجتماعی، محافظه کاری و نگرانی کاربران از حضور رسمی در شبکه‌های اجتماعی و دیدگاه منفی نسبت به تاثیر آنلاین بودن در روابط خانوادگی از جمله موانع مربوط به کاربران در این حوزه است.
وی افزود: در مورد موانع مشترک میان کاربران و سازمان نیز می‌توان به نبود زیرساخت‌های فنی لازم به طور مثال بحث سانسور و باز نشدن ایمیل افراد در محیط‌های سازمانی، عدم دسترسی به اینترنت مناسب در منازل و بسیاری از اداره‌ها، شناخت شبکه‌های اجتماعی در حد فیس‌بوک و عدم آگاهی از وجود شبکه‌های اجتماعی تخصصی نیز از جمله ممنابع مشترک میان سازمان‌ها و کاربران است.
این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: در سازمان‌های ما همچنان تمایل به کار محفلی به جای تولیدی است در صورتیکه شبکه‌های اجتماعی یک محصول دائمی رو به رشد هستند.

———–

+ ایلنا: در دومین همایش رسانه‌های اجتماعی؛ نقش رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ۹۲ بررسی شد

+ ایرنا: کارشناسان ارتباطات، کارکرد رسانه های اجتماعی را بررسی کردند

+ آی‌کلاب: پس از ارائه آقای جهانشاهی نوبت به ارائه آقای جلال سمیعی رسید. مطالعه موردی در این مقاله سازمان تبلیغات اسلامی است که توسط جلال سمیعی مورد بررسی قرار گرفته است. ارائه آقای سمیعی در مورد بررسی علل و موانع بکارگیری شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌های ایرانی بود.
جلال سمیعی در مورد پروژه راه اندازی شبکه اجتماعی تخصصی هنرمندان ایران به نام شبکه هنر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که از زمستان ۱۳۸۹شروع شده‌ است ارائه‌یشان را شروع کردند. در این پژوهش نگاه مدیران به شبکه‌های اجتماعی ،موانع گسترش شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای مختلف برای کاهش موانع بررسی شده‌است.
سمیعی گفت موانع سازمانی در سه دسته سازمانی، کاربران و موانع مشترک سازمانی و کاربرها طبقه بندی شده است. نبود سیاستگذاری شفاف حاکمیت درباره شبکه‌های اجتماعی، فیلترینگ و محدودیت اینترنت در سرعت و دسترسی، اولویت نداشتن فضای مجازی در بودجه‌ها همچنین بی تمایلی سازمان‌ها به شفاف سازی ذاتی اینترنت از جمله موانع موجود در سطح سازمانی است.
در انتها سمیعی بیان کرد که نبود زیر ساخت های فنی لازم در اداره‌ها و خانه‌ها ،نشناختن کارکردهای شبکه اجتماعی و تمایل سازمانی بیشتر به کار محفلی، به جای کار تولیدی، از دیگر موانع موجود است.

+ وبلاگ نیوز: رسانه اجتماعی، رسانه پرسیدن است