نگاهی به کمدی ایرانی در دهه ۸۰

محمود فرجامی به مناسبت سال نو، چند یادداشت خوب درباره‌ی طنز و کمدی در رسانه‌های ایرانی در دهه‌ی هشتاد شمسی منتشر کرده است؛ و در یادداشت آخرش، اشاره‌هایی هم به برنامه‌ی رادیویی ما و برنامه‌ی تلویزیونی حرف اضافه داشته:

+ حرف اضافه با اجرای زنده جلال سمیعی که تا تیر ۸۹ به مدت شش ماه از شبکه یک سیما پخش می‌شد هم با اجرایی کمیک مخاطبان بسیاری یافت و حتی بعضی قسمتهای آن به صورت مستقل بر روی وب‌سایت‌های اینترنتی منتشر شد. سمیعی در این برنامه با تازه‌ترین خبرهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی مطبوعات ایران شوخی می‌کرد.

+ تغییر ذایقه مخاطبان رادیو در این دهه با رادیو جوان شکل گرفت. این رادیو نه فقط چند ساعت در شبانه روز را به برنامه‌های طنزآمیز اختصاص داد بلکه با حمایت از برخی خط‌شکنی‌های طنزنویسان جوان، بر کل جریان برنامه‌های طنزآمیز در سایر شبکه‌های رادیویی نیز تاثیر گذاشت. ریتم تند، استفاده از زبان نسل جوان، کوتاه کردن زمان آیتم‌ها، پرداختن به اخبار روز، استفاده از جلوه‌های صوتی ویژه و پرهیز نسبی از نمایشنامه‌های کمدی از تمایزات طنزهای رادیویی این دوره نسبت به قبل است.

یادداشت‌های دیگر فرجامی را هم بخوانید؛ از او ممنونم، چون زحمت زیادی برای نوشتن این‌ها داشته و منبع (سرنخ‌‌های) خوبی برای کارهای تحقیقی‌ درباره‌ی طنز پدید آورده است.

3 دیدگاه دربارهٔ «نگاهی به کمدی ایرانی در دهه ۸۰»

  1. سلام دوست
    خواندم ولذت بردم ……….. دست مریزاد .
    به روزم.
    مانا باشید .

  2. خانم امیرمحمدی، داوری‌ها شروع شده و البته کمی زمان می‌بره
    امیدوارم تا اردیبهشت نهایتا اختتامیه رو برگزار کنیم 🙂

  3. مریم امیر محمدی

    سلام آقای سمیعی.شما نمیخواین نفرات برتر مسابقه وبلاگنویسی طنز رو اعلام کنید.هروقت میریم تو سایت دفتر فرهنگ ار پارسال تاحالا هیچ مطلب جدیدی نزاشتن. خیلی طول کشیداااااا

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.