برگزیدگان طنز وبلاگی جایزه گرفتند

در هشتاد و ششمین نشست «در حلقه رندان»

طنزپردازان کشور روز گذشته در محل تالار اندیشه حوزه هنری گرد هم آمدند تا گام هشتادو ششم این حرکت با سابقه ای ده ساله برای اولین بار در سال جدید برداشته شود.

در هشتاد و ششمین نشست «در حلقه رندان» برگزیدگان طنز وبلاگی جایزه گرفتند. طنزپردازان کشور روز گذشته در محل تالار اندیشه حوزه هنری گرد هم آمدند تا گام هشتادو ششم این حرکت با سابقه ای ده ساله برای اولین بار در سال جدید برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری این مراسم که با اجرای سید عباس سجادی ، شاعر و طنزپرداز همراه بود، با استقبال گسترده ای از سوی مخاطبان مواجه شد.سجادی در ابتدای مراسم با بیان این مطلب که امسال اتفاقات مبارکی برای طنز افتاده است گفت:”به گمان من برگزاری جشنواره طنزبا حمایت دفترطنز حوزه هنری آغاز خوبی برای طنز کشور است. زیرا آرامش زمانی برجامعه حکفرما می شود که طنز بدنه جامعه را در بر بگیرد.”

بعد از سخنان سجادی یکی از طنزپردازان پیشکسوت، یعنی حسن بانی شعری طنز با درونمایه اجتماعی و با تلفیق سه چهار فارسی،ترکی ،عربی و زرگری قرائت کرد که با استقبال مواجه شد. پس از شعر خوانی این شاعر طناز نوبت به طنزپردازی دیگر به نام حمید مظفر رسید که شعر او نیزموردتوجه قرار گرفت.

طنز انسانی

محمد علی علومی یکی از طنزپردازان معروف کشوراولین سخنران نشست بود که در سخنان کوتاهی ضمن بیان این مطلب که وبلاگ نویسی نوعی دمکراسی در روزنامه نگاری است گفت:”به گمان من هوشمندی می خواهد که دوستان ما در دفتر طنز،طنز وبلاگی را مورد توجه قرار داده اند. الان در فضای وب این امکان به وجود آمده که ارتباطات سالم یا همان تنویر افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد و برای ما که مردمی فرهنگ ساز هستیم و آئین ما در طول تاریخ به اغلب فرهنگ ها رسوخ کرده، امکانی امروزی برای ارتباط بیشتر است.”

علومی با اشاره به گنجینه های ادب فارسی مانند عبید زاکانی،سعدی و….مثال هایی از قابلیت های طنز برای ایجاد تعامل دوسویه فرهنگی برای حضارمطرح کرد  و گفت:جامعه پر از داستان و شعر است و این وظیفه شماست که طنزهایی انسانی برای آیندگان به جا بگذارید.

بعد از آن مهدی فرج اللهی شاعر طنز پرداز کشورمان شعری طنز در مورد مردم بحرین و همچنین دو داستانک طنزارائه کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.محمد مهدی اکبری و رضا احسان پورنیز از دیگر شاعرانی بودند که شعرهایشان با تشویق  و خنده حضار روبه‌رو شد.

ملیحه قریشی یکی دیگر از طنزپردازان با خواندن چند کاریکلماتورمهمان دیگر این نشست بود که کارهایی چون “بیچاره آهن عمری زنگ می زند اما کسی جوابش را نمی دهد،خانه به دوش ها عجب قدرتی دارند وخوش به حال زن ها که هیچ وقت نامرد نمی شوند ” با تشویق شرکت کنندگان همراه بود.

از دایره وجود باید برویم

شهرام شکیبا به عنوان اولین مجری برنامه در حلقه رندان در سال های دور، یکی دیگر از شرکت کنندگان در مراسم بود که مطلبی پیشتر منتشر شده و مکتوب را برای حضار قرائت کرد. شکیبا در یکی از مطالب طنز کوتاه با مطلع بالا دستی ها و پائین دستی ها این مطلب را برای حضار حواند: “ظاهرا بالا دستی ها اصلا بلد نیستند اشتباه کنند به همین دلیل اشتباهات را به زیر دستی ها ارجاع می دهند.” شکیبا بعد ازان چند رباعی طنزنیز خواند که یکی از آن ها این بود: “همچون عرفت سجود باید برویم/از دایره وجود باید برویم/مادر دوره جنگ توی خارج بودیم/دیر آمده ایم و زود باید برویم.”

زیاد هزینه نکرده ایم

سخنران دیگر مراسم ناصر فیض مسئول دفتر طنز مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری بود که ضمن خوشامد به شرکت کنندگان و همراهان ده ساله در حلقه رندان گفت “پیشنهاد برگزاری جشنواره وبلاگی طنز را جلال سمیعی داد که خودش صاحب یکی از بهترین وبلاگ های کشور است و باید گفت که پیگیری های او باعث شد که جشنواره با همه افت و خیزهایش به این جا برسد.”

فیض گفت:”ما برای این جشنواره هزینه زیادی نکردیم اما جشنواره ای برگزار کردیم که نمونه باشد و این پیام را به ارگان های دیگر بدهد که با کمترین هزینه هم می توان جشنواره ای خوب برگزار کرد.” مسئول دفتر طنز با اشاره به این که این جشنواره همه چیزش در فضای مجازی بود گفت: “هر اتفاقی که در این جشنواره اتفاق افتاده در فضای وب بوده و ما از این طریق فراخوان دادیم و برگزیده اعلام کردیم و حتی ویژه نامه مکتوب ماهم نشانه ای از فضای وب دارد” فیض در ادامه سخنانش گفت:”در حلقه رندان جایی است که کمک می کند طنز نویسان کشور دور هم جمع شوند و تبادل نظر کنند و ما با این وسیله سعی کردیم فضای وبلاگ ها را هم مورد توجه قرار دهیم”.

بعد از سخنان ناصر فیض رضا ساکی یکی از فعالان حوزه طنز در سخنان کوتاهی درمورد چگونگی شکل ظاهری یک وبلاگ توضیحاتی داد . بعد از سخنان ساکی نوبت به معرفی وبلاگ های تقدیر شده در جشنواره رسید که به این شرح اعلام شد: “وبلاگ چنین عروس و چنان خواهر شوهر، وبلاگ ماتینه، وبلاگ طنزدونی، وبلاگ دست‌دوم، وبلاگ کاریکلماتور، وبلاگ تنظ‌نوشته، وبلاگ به هیچ عنوان، وبلاگ پارک ممنوع و وبلاگ خاله خانباجی”.

بعد از اعلام اسامی تقدیر شده ها بیانیه هیات داوران توسط علیرضا معینی به این شرح قرائت شد:

بیانیه‌ هیات داوران نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز

محتوای فارسی در عرصه‌ سایبر، در رسانه‌های مختلفی منتشر می‌شود و وبلاگ‌ها یکی از مهم‌ترین این رسانه‌ها هستند؛ وبلاگ‌های فارسی که اکنون می‌توان آنان‌ها را رسانه‌هایی ده‌ساله برشمرد، تعریف‌های سنتی انتشار محتوا را تغییر داده‌اند و هرکس می‌تواند در وبلاگ‌ خود هرچه بخواهد، منتشر کند. این دگرگونی در تولید و انتشار محتوا، گستره‌ پهناور و جدیدی را برای انتشار طنز (اعم از کلام و تصویر و گونه‌هایی که زاییده‌ فضای مجازی‌اند) ایجاد کرده، که اهمیت آن انکار ناپذیر است.

سال‌هاست که دفتر طنز حوزه‌ هنری، با تکیه بر اهداف کلانی که در شرح وظایف خود دارد، تنها نهاد رسمی متولی طنز در ایران است؛ و بر این اساس، به رسانه‌های گوناگونی که محتوای طنز منتشر می‌کنند، از سینما و تئاتر گرفته تا کتاب و نشریات، توجهی ویژه دارد و جشنواره‌ها و نشست‌های مختلفی در تهران و سراسر کشور برگزار می‌کند.

دفتر طنز حوزه‌ هنری، در نظر دارد به این عرصه‌ی جدید تولید و انتشار محتوای طنز فارسی هم واکنشی شایسته داشته باشد، و در نخستین گام، نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز را برگزار می‌کند. این جشنواره که به جهت شیوه‌ اجرا، کم حاشیه اما گسترده برگزار می‌شود، با هدف شناسایی رسانه‌های شخصی و طنزنویسانی بود که شاید اگر وبلاگ‌ها و جشنواره‌ وبلاگ‌ها نبود، کمتر شناخته می‌شدند.

داوری مقدماتی را سه نفر از طنزنویسان وبلاگی انجام دادند؛ از میان وبلاگ‌های شرکت کننده، پانزده نامزد برای مرحله نهایی انتخاب شدند؛ داوری با حضور پنج نفر از طنز نویسان و کارشناسان آی‌تی با توجه به معیارهای هشت‌گانه‌ اعلام‌شده در فراخوان جشنواره انجام شد.

چند نکته درباره‌ اعلام اسامی برندگان :

۱ – مهم‌ترین هدف این جشنواره، شناسایی طنزنویسان کمتر شناخته ‌شده بود؛ همانطور که طنزنویسان رسانه‌های رسمی کشور از این جشنواره استقبال مناسبی کردند، نام‌نویسی بسیاری از وبلاگ‌های دیگر نیز ما را امیدوارتر کرد.

۲-  با وجود گستردگی وبلاگ‌هایی که خود را وبلاگ طنز می‌دانند، داوری‌ها نشان می‌دهد که اختلاف در تعریف‌های طنز و شوخ‌طبعی، دامن‌گیر این عرصه‌ انتشار محتوا هم شده و تعمیم واژه‌ی «طنز» به هر نوع شوخی، مانند دیگر رسانه‌ها در وبلاگ‌ها هم گاه نتایجی متناقض با تعریف طنز فاخر داشته است.

۳-  بسیاری از طنزنویسان رسانه‌های رسمی، از وبلاگ تنها به عنوان آرشیوی برای نوشته‌های قبلا منتشر شده‌شان استفاده می‌کنند و وبلاگ آن‌ها از ویژگی‌های حداقلی یک وبلاگ پویا بی‌بهره است.

۴-  بسیاری از وبلاگ‌ها به دلیل شوخ‌طبعی ضعیف، بی‌توجهی به درست‌نویسی و یا رعایت نکردن خط قرمزها، به ناچار حذف شدند و این نکته‌ مهمی‌ست که وبلاگ‌نویسان طنزپرداز باید برای ارتقای محتوای وبلاگ‌شان آن را جدی بگیرند.

هیات داوران نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز، نام پنج وبلاگ را بدون ترتیب به ‌عنوان برندگان نهایی به شرح زیر اعلام می‌کند:

ـ وبلاگ «بوالفضول الشعرا»، نویسنده: آقای «سعید سلیمان‌پور» از ارومیه، وبلاگ «خالو راشد»، نویسنده: آقای «راشد انصاری» از بندرعباس، وبلاگ «سدیم کلراید»، نویسنده: آقای «حامد اسحاقی» از ابرکوه، وبلاگ «و بدانیم اگر کرم نبود…»، نویسنده: آقای «عباس حسین‌نژاد» از تهران، وبلاگ «مجید کارتون»، نویسنده: آقای «مجید مهجور» از مشهد.

هیئت داوران :سیدعلی میرفتاح ـ حمید توکل‌پناه ـ ناصر فیض ـ امید مهدی‌نژاد و جلال سمیعی؛ بهار ۱۳۹۰ ـ دفتر طنز حوزه‌ هنری.

بعد از مراسم اهدای جوایز اولین جشنواره وبلاگی طنز،نشست در حلقه رندان با ادامه شعر خوانی شاعرانی چون محسن اشتیاقی،سید امیر سادات موسوی،سعید طلائی،امید مهدی نژاد و اسماعیل امینی به کار خود ادامه داد.

2 دیدگاه دربارهٔ «برگزیدگان طنز وبلاگی جایزه گرفتند»

  1. با سلام
    به نظرم دبیرخانه دائمی راه انداختن برای این جشنواره از خود جشنواره مهمتره!
    موفق باشی جلال جان و باز هم خسته نباشید (((-:

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.