اعلام برندگان نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز

هیات داوران نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز حوزه‌ هنری، پنج وبلاگ برگزیده‌ این جشنواره را معرفی کردند.

در آستانه‌ اختتامیه‌ نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز، که به همت دفتر طنز حوزه‌ هنری برگزار می‌شود، سایت دفتر طنز حوزه‌ هنری اسامی این وبلاگ‌ها را اعلام می‌کند.

اختتامیه‌ این جشنواره در شب شعر طنز «در حلقه‌ی رندان» و در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۷ در تالار اندیشه‌ حوزه‌ هنری برگزار می‌شود و به برگزیدگان این جشنواره، دیپلم افتخار و لپ‌تاپ‌ اهدا خواهد شد. همچنین سایر نامزدهای راه‌یافته به بخش مسابقه لوح یادبود خواهند گرفت.

  • متن بیانیه هیات داوران و اسامی وبلاگ‌های برنده‌ به این شرح است:
  • بیانیه‌ هیات داوران نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز

محتوای فارسی در عرصه‌ سایبر، در رسانه‌های مختلفی منتشر می‌شود و وبلاگ‌ها یکی از مهم‌ترین این رسانه‌ها هستند؛ وبلاگ‌های فارسی که اکنون می‌توان آنان‌ها را رسانه‌هایی ده‌ساله برشمرد، تعریف‌های سنتی انتشار محتوا را تغییر داده‌اند و هرکس می‌تواند در وبلاگ‌ خود هرچه بخواهد، منتشر کند. این دگرگونی در تولید و انتشار محتوا، گستره‌ پهناور و جدیدی را برای انتشار طنز (اعم از کلام و تصویر و گونه‌هایی که زاییده‌ فضای مجازی‌اند) ایجاد کرده. که اهمیت آن انکار ناپذیر است. سال‌هاست که دفتر طنز حوزه‌ هنری، با تکیه بر اهداف کلانی که در شرح وظایف خود دارد، تنها نهاد رسمی متولی طنز در ایران است؛ و بر این اساس، به رسانه‌های گوناگونی که محتوای طنز منتشر می‌کنند، از سینما و تئاتر گرفته تا کتاب و نشریات، توجهی ویژه دارد و جشنواره‌ها و نشست‌های مختلفی در تهران و سراسر کشور برگزار می‌کند. دفتر طنز حوزه‌ هنری، در نظر دارد به این عرصه‌ی جدید تولید و انتشار محتوای طنز فارسی هم واکنشی شایسته داشته باشد، و در نخستین گام، نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز را برگزار می‌کند. این جشنواره که به جهت شیوه‌ اجرا، کم حاشیه اما گسترده برگزار می‌شود، با هدف شناسایی رسانه‌های شخصی و طنزنویسانی بود که شاید اگر وبلاگ‌ها و جشنواره‌ وبلاگ‌ها نبود، کمتر شناخته می‌شدند. داوری مقدماتی را سه نفر از طنزنویسان وبلاگی انجام دادند؛ از میان وبلاگ‌های شرکت کننده، پانزده نامزد برای مرحله نهایی انتخاب شدند؛ داوری با حضور پنج نفر از طنز نویسان و کارشناسان آی‌تی با توجه به معیارهای هشت‌گانه‌ اعلام‌شده در فراخوان جشنواره انجام شد.

چند نکته درباره‌ اعلام اسامی برندگان :

۱٫  مهم‌ترین هدف این جشنواره، شناسایی طنزنویسان کمتر شناخته ‌شده بود؛ همانطور که طنزنویسان رسانه‌های رسمی کشور از این جشنواره استقبال مناسبی کردند، نام‌نویسی بسیاری از وبلاگ‌های دیگر نیز ما را امیدوارتر کرد.

۲٫   با وجود گستردگی وبلاگ‌هایی که خود را وبلاگ طنز می‌دانند، داوری‌ها نشان می‌دهد که اختلاف در تعریف‌های طنز و شوخ‌طبعی، دامن‌گیر این عرصه‌ انتشار محتوا هم شده و تعمیم واژه‌ی «طنز» به هر نوع شوخی، مانند دیگر رسانه‌ها در وبلاگ‌ها هم گاه نتایجی متناقض با تعریف طنز فاخر داشته است.

۳٫   بسیاری از طنزنویسان رسانه‌های رسمی، از وبلاگ تنها به عنوان آرشیوی برای نوشته‌های قبلا منتشر شده‌شان استفاده می‌کنند و وبلاگ آن‌ها از ویژگی‌های حداقلی یک وبلاگ پویا بی‌بهره است.

۴٫   بسیاری از وبلاگ‌ها به دلیل شوخ‌طبعی ضعیف، بی‌توجهی به درست‌نویسی و یا رعایت نکردن خط قرمزها، به ناچار حذف شدند و این نکته‌ مهمی‌ست که وبلاگ‌نویسان طنزپرداز باید برای ارتقای محتوای وبلاگ‌شان آن را جدی بگیرند.

  • هیات داوران نخستین جشنواره‌ وبلاگ‌های طنز ، نام پنج وبلاگ را بدون ترتیب به ‌عنوان برندگان نهایی به شرح زیر اعلام می‌کند:

ـ وبلاگ «بوالفضول الشعرا»، نویسنده: آقای «سعید سلیمان‌پور» از ارومیه http://www.bolfozool.com

ـ وبلاگ «خالو راشد»، نویسنده: آقای «راشد انصاری» از بندرعباس http://khaloorashed.blogfa.com

ـ وبلاگ «سدیم کلراید»، نویسنده: آقای «حامد بواسحاقی» از ابرکوه  http://www.nacl.ir

ـ وبلاگ «و بدانیم اگر کرم نبود…»، نویسنده: آقای «عباس حسین‌نژاد» از تهران http://sandali.persianblog.ir

ـ وبلاگ «مجید کارتون»، نویسنده: آقای «مجید مهجور» از مشهد http://www.majidmahjoor.blogfa.com

  • هیئت داوران: سیدعلی میرفتاح ـ حمید توکل‌پناه ـ ناصر فیض ـ امید مهدی‌نژاد و جلال سمیعی

بهار ۱۳۹۰ ـ دفتر طنز حوزه‌ هنری