این هم شد روز تولد؟

کار راحتی نیست که آدم یادداشت مربوط به تولدش را در میانه‌ی بازی هلند ـ اروگوئه بنویسد؛ من خیلی آدم فوتبالی‌ای نیستم، اما گمان می‌کنم فوتبال یکی از بهترین سرگرمی‌های جدی روزگار ماست؛ باقی این حرف را می‌گذارم برای وبلاگ رسانه‌ایی که هی می‌خواهم راه‌ش بندازم و همت نمی‌کنم.

کجا بودیم؟ هان، هجدهم تیر امسال من ۲۸ سال را پشت سر می‌گذارم و روزگار نبردش را در سالی تازه از عمرم با من شروع می‌کند. حقیقت‌ش را بخواهید، زندگی برای من واقعا دوست‌داشتنی و واقعاتر (!) سخت است؛ من از وقتی فهمیده‌ام که بزرگ شده‌ام، دیگر نمی‌توانم روی جنگنده‌ی زندگی را فراموش کنم.

سالی بر من گذشته است که نهایت اتفاق‌های خوب و نهایت اتفاق‌های بد برایم افتاده‌اند؛ از آمدن‌های خوب و رفتن‌های بد، تا کارها و پول‌های تازه و تمام شدن‌های همیشگی و روزهای بد؛ از دستگیری‌ها و مردن‌ها تا آزاد شدن‌ها و خارجی شدن‌ها؛ از حرف‌های کهنه تا حرف اضافه‌ی تازه‌ای که به زودی تمام خواهد شد؛ و از من اهل رادیو تا من گاهی تلویزیون.

چند نفری هستند که فراموش‌شان می‌کنم و نمی‌بخشم‌شان؛ چند نفری هستند که می‌بخشم‌شان اما کارشان را فراموش نمی‌کنم؛ یکی هست که خیلی از اتفاق‌های خوب این سال از او بوده و یکی هست که ضربه‌های بدی به من زده؛ مرور این‌ها در سال‌روز پیرتر شدن دلچسب است و خراشنده.

+

یقین دارم روزگار نو روزگار بهتری خواهد بود؛ این را از شیب کند اما مثبت روزهام می‌فهمم؛ و یقین دارم این جاده هر بار که گرد و غبارش بنشیند، باز هم جاده خواهد ماند؛ روزنامه‌نگاری و لنگ‌درهوایی به من یاد داده که هر لحظه باید منتظر دگرگون شدن وضعیت باشم.

پ.ن.۱: امسال تولدم را قرار است در سفر بگذرانم؛ تجربه‌ی تازه‌ی خوبی باید باشد.

پ.ن.۲: راستی هلند الان یک بر صفر از اروگوئه جلو افتاده. به امید قهرمانی‌ش.

20 دیدگاه دربارهٔ «این هم شد روز تولد؟»

  1. منم متولد تیرم . غالبا تیری ها یه تخته شان کم است و از این شاخه به آن شاخه پریدن کار همیشگی شان است . درست مثل تو که معلوم نیست دلقکی یا شاعر . من هم تیر امسال بیست ساله شدم و خیلی پیش از این ها می دانستم خبری نیست .هست ؟

  2. درود

    عاقبت بخیر شوی جوان و زنی بگیری که سالها را درک نکنی و درک را احساس نفرمایی.
    با غزل طنز
    من قصد ازدواج ندارم شما چطور؟
    آماده پذیرش نقد و نظر شما گرامی شاعر هستم
    بدرود

  3. تبریک تولد از طریق گذاشتن کامنت به دوستی که یکی از دو یا سه تن بوده است در برادری و رفاقت، برایم دشوار است. دشوارتر اما این است که به یاد می آورم من که یکی از ده ها تنم برای رفیقم، بر حسب فاصله ها و فاجعه های این سالها، دیگر چیز زیادی از او نمی دانم. دور شدیم. نه به اندازه فاصله تهران تا اصفهان، بلکه به اندازه فاصله سمبوسه های خیابان حافظ تا پیتزا در بهترین رستوران های شهر، به اندازه فاصله همراهی در اتوبوس ولیعصر- راه آهن تا جدایی مشغله های کار در صدا وسیما و وزارت دفاع. دوست دارم دلخوش باشم به اینکه شاید هنوز در دلیل لرزیدن دلهایمان مشترکیم: صدای شجریان، نون نوشتن دولت آبادی یا لبخند عاشقانه دو عاشق در یک قرار جمعی. کاش این طور باشد. کاش جلال من در سالگرد تولدش همان سان که به قضاوت رفقا و اطرافیانش نشسته، به قضاوت دیگران در مورد خودش بیاندیشد…

  4. درود

    خداعاقبت همه مونو بویژه زمان فوتبال که خانم میخواد فیلم ببینه رو بخیر کنه
    در ضمن تولدت هم مبارک باد.
    اما:
    من قصد ازدواج ندارم شما چطور؟
    اگر داشتید سری به من بزنید؟
    بدرود

  5. سلام آقا جلال…
    تولدتون مبارک باشه.. همیشه زنده باشین
    اگه خدا بخواد راهی شکرخند هستم. دارم میام تهران، شکرخند دوم مرداد ماه انشالله کار میارم برای خوندن..
    خوشحال می شم باز هم هم دیگه رو ببینیم
    فعلا یا حق

  6. حالا تولد جلال سمیعیه یا وغیره ؟ 😉
    جلال جان تولدت خیلی خیلی مبارک
    امیدوارم هر جا هستی خوب و خوش و پویا و سربلند باشی

  7. نازنین ایلچی

    جلال جان تولدت بشدت مبارک باش جیززززز 🙂

  8. سلام آقا جلال گل
    امیدوارم بتونی نشاطت رو حفظ کنی تولدت مبارک
    راستی انگار همین دیروز بود که منم ۲۸ ساله بودم خیلی سال گذشته ولی اگه دست دراز کنم میتونم بگیرمش همین نزدیکی هاست

  9. salam tavalodetun mobarak emruz ham tavalode mane!az khanandehaye 40cheragham hamishe matalebetun ro doos daram va labkhando ba ye hese ghamgin behem mide khosh bashin.

  10. آخ آخ
    اصولا افرادی که در روزهای استراتژیک به دنیا می آیند ، کلهم اجمعین یک طوری هیستند!
    حالا این طوری که الزما بد نیست! هست!؟

  11. تولدتون مبارک
    تولد شروعی تازه و قدم گذاشتن در راهی تازه است.
    امیدوارم سال جدید سالی باشه که وقتی به پشت سرتون نگاه می کنید حسرت حتی لحظه ای اش رو نخورید

  12. علی نعمتی شهاب

    جلال جان تولدت خیلی مبارک. امیدوارم که زندگیت خوب و شاد باشه و باز هم امیدوارم که مشمول پاراگراف چهارم نباشم. اگر هم بودم امیدوارم منو ببخشی.

  13. تولدت مبارک جناب سمیعی عزیز. روزهای بهتری رو پیش رو داشته باشین.

  14. راستی هلند ۳-۱ اروگوئه رو زد. به امید قهرمانی اش!

  15. سلام آقای سمیعی! ۱۸ تیر رو بهتون تبریک می گم و به خودم! چون من هم تولدم ۱۸ تیر است اما دقیقا با ده سال تفاوت سنی از شما و بر حسب اتفاق من هم تولد امسالم رو در سفر هستم و مثل شما احساس خوبی دارم! من همیشه روزهای تولدم یکی از روزهایی که خیلی غمگینم. نمیدونم که ایا این اتفاق برای همه می افته یا نه! ولی در هر حال آرزو میکنم ۱۸ تیر ۸۹ یکی از بهترین روزای زندگی من و شما و همه اونایی که تولدشونه باشه!
    براتون آرزوی جوانی و شادابی همیشگی می کنم. سفر خوش بگذره!

  16. چقدر خوبه آدم اولین کامنت رو برای کسی که از گودر دنبالش میکرده رو برای روز تولدش بذاره و تبریکی باشه از ته قلب برای اینکه این شیب به قول خودش کند، تا ۹۰ درجه بالا بره! اصلا خط سیر صعودیش به عمود منصف تبدیل بشه
    سفر خوش بگذره
    سلامت و شاد باشی مرد بزرگ

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.